Kvinnelig infertilitet

Nedsatt fruktbarhet hos kvinner er mer vanlig enn man tror. Det finnes flere årsaker, og de aller fleste blir gravide med litt hjelp.

En kvinne blir født med over 1 million egg i eggstokkene. I 14-15 års alder har mange gått til grunne og ca 300.000 er igjen. Av disse vil ca 400 modne seg og gi eggløsninger. Etter fylte 40 år vil ofte eggkvaliteten være såpas nedsatt at de fleste vil trenge hjelp for å bli gravid.

Teoretisk er en kvinnes fertilitetstid fra 15 til 45 år. Biologisk er den beste tiden fra 15 til 25 år, hvor nesten alle eggene har god kvalitet og lett lar seg befrukte. Psykisk er det studier som taler for at en alder mellom 25 og 35 år som er best.

Evnen til å bli gravid er stort sett jevn fram til 35 års alder. Deretter vil evnen til befruktning bli dårligere med økende alder. Det ser ut til at eggene har en leve- og kvalitetstid på 40 år og at de så mer eller mindre går ut på dato.

Dersom en kvinne som er 40 år eller eldre, vil bli gravid med egne egg, har hun størst sjanse for å lykkes med IVF-behandling.

Etter 44 år er det vanskelig å bli gravid uten hjelp av eggdonasjon, eller nedfryste embryo.

Noen av de vanligste årsakene til fertilitetsproblemer:

Den største gruppen( ca 35%) og det vanligste problemet er at eggstokkene ikke frigjør egg regelmessig. Disse kvinnene har ofte ujevne og lange sykluser over 30 dager. En av de vanligste årsakene er Polycystisk Ovarie-syndrom (PCOS), som er en hormonell ubalanse.

Ca 15 % har skadede eller blokkerte eggledere. Det medfører at spermiene ikke klarer å svømme inn og et eventuelt befruktet egg ikke kommer tilbake til livmoren. Dette øker risiko for graviditeter utenfor livmoren, og hjelp i form av IVF er ofte nødvendig. Ved hjelp av ultralyd og vann-skanning av livmor og eggledere så finner vi enkelt ut av dette.

Ca 5 % har endometriose som årsak til infertilitet.

Høy alder og redusert eggkvalitet, som vanskeliggjør befruktning.

Tidlig overgangsalder. Hvert år dukker det opp en eller to på kontoret vårt som faktisk er i tidlig overgangsalder og under 30 år. Disse haster det med å få gravide, da vi ikke klarer å forhindre aldringsprosessen i eggstokkene. Eggdonasjon vil ofte være eneste mulighet til å bli gravid.

En liten andel kvinner har andre hormonelle forstyrrelser som gjør at det blir få eggløsninger eller at det befruktede egget ikke får optimale vekstforhold i livmoren. Vi kan ofte hjelpe alle i denne gruppen.

Noen har anatomiske forandringer i livmoren som hindrer det befruktede egget å vokse i livmoren. Det kan være medfødte forandringer og det kan være fibromer, polypper eller muskel-knuter i livmoren.

Vi har ingen ventetid og hjelper deg med dine plager.