Første gangs gynekologisk undersøkelse

Dersom du har behov for gynekologisk undersøkelse, kan du gå til en spesialist. Hos vår klinikk vil du få profesjonell hjelp av en spesialist innen kvinnesykdommer og fødselshjelp.

Mange unge kvinner gruer seg til første gynekologisk undersøkelse. Situasjonen kan oppleves emosjonelt vanskelig. Du skal vite at undersøkelsen er helt ufarlig. En gynekolog vil gjøre undersøkelsen så effektivt og skånsomt som mulig. Dersom du har vansker med å gjennomføre en gynekologisk undersøkelse eller har hatt negative opplevelser tidligere er det fint om du gir oss beskjed om dette. Sammen kan vi legge en plan for undersøkelsen slik at det blir best mulig for deg.

Vi har studentpriser! Se for mer informasjon under Student.

Vi hjelper deg med:

Celleprøve

Utredning og behandling av menstruasjonssmerter

Utredning og behandling av blødningsforstyrrelser

Kløe, svie og infeksjoner

Generelle underlivsplager

Kjønnssykdommer

Prevensjonsveiledning

Innsetting (event fjerning) av spiral, P-stav,

En gynekologisk helsesjekk tar omtrent 20-25 minutter. De aller fleste opplever undersøkelsen som uproblematisk og smertefri. Vi starter ofte med en vaginal ultralyd, slik at vi kan få sett over eggstokker og livmor. Deretter undersøker vi vagina og tar celleprøve og mikrobiologiske prøver om det er nødvendig. Det kan f.eks være klamydia eller sopp prøve.

Vi tilstreber å gi alle svar elektronisk, og normal svartid på mikrobiologiske prøver er 1-7 dager. Vi tar livmorhalsprøve (cervix cytologi), hvor svartiden er 6-8 uker. Dersom det er behov for blodprøvetaking blir disse tatt ved vår egen laboratorium. Alle får svar på prøvene sine. Dersom du ønsker kan vi kalle deg inn til regelmessige kontroller.

Sentrum Gynekologi har det nyeste innen medisinsk utstyr. Dette sammen med erfaren personalet gjør at undersøkelsen går raskt, skånsomt og uten smerter. Vi har forskjellig størrelse på utstyret og vi tilpasser det slik at det blir optimalt for den enkelte. Den gynekologiske undersøkelsen blir utført i en gynekologisk stol. Noen ganger er en assistent tilstede. Selve undersøkelsen tar bare noen minutter og er sjelden vond, kun litt ubehagelig. De fleste som tar prøven første gang er overrasket over hvor fort og greit det går.

Helsedirektoratet og kreftregisteret anbefaler en livmorhalsprøve hvert 3. år fra 25-års alder.

Undersøkelsen kan bestå av 4 deler:

1. En kort samtale om din gynekologiske helse
  2. En vaginal ultralyd hvor vi ser på og vurderer livmor og eggstokker
  3. En undersøkelse av vagina og livmorhals, med livmorhalsprøve og eventuelt virus- og bakterieprøve.
  4. Eventuelt en blodprøve til slutt, beroende på funn og behov for å avdekke problemer.

Behov for en gynekologisk undersøkelse kan bl.a være:

Generell underlivsundersøkelse

Smerter i skjeden

Celleprøve

Prevensjon

Kjønnssykdommer

Hormonforstyrrelser

Overgangsplager

Graviditet

Barnløshet

Abort

Time samme dag

Hos oss kan du få time hos gynekolog samme dag, og du trenger ingen henvisning fra lege.