Gynekologisk undersøkelse

Dersom du har behov for gynekologisk undersøkelse, bør du gå til en spesialist. Hos vår klinikk vil du få profesjonell hjelp av en spesialist innen kvinnesykdommer og fødselshjelp.

Mange unge kvinner gruer seg til første gynekologisk undersøkelse. Situasjonen kan oppleves emosjonelt vanskelig. Du skal vite at undersøkelsen er helt ufarlig. En gynekolog vil gjøre undersøkelsen så effektivt og skånsomt som mulig. Dersom du har vansker med å gjennomføre en gynekologisk undersøkelse eller har hatt negative opplevelser tidligere er det fint om du gir oss beskjed om dette. Sammen kan vi legge en plan for undersøkelsen slik at det blir best mulig for deg.

Vi har studentpriser! Se for mer informasjon under Student.

Vår undersøkelsesstol hos Sentrum Gynekologi

Hos oss kan du få time hos gynekolog samme dag, og du trenger ingen henvisning fra lege.

VI HJELPER TIL MED:
  • Celleprøve
  • Utredning og behandling av menstruasjonssmerter
  • Utredning og behandling av blødningsforstyrrelser
  • Utredning og behandling av overgangsplager
  • Generelle underlivsplager
  • Kjønnssykdommer
  • Prevensjonsveiledning
  • Administrasjon (innsetting og fjerning) av spiral, P-stav, P-ring

En gynekologisk helsesjekk tar omtrent  20-25 minutter. De aller fleste opplever undersøkelsen som uproblematisk og smertefri. Vi tar mikrobiologiske prøver som blant annet Klamydia, Mycoplasma genitalium, Gonokokkdyrkning, Soppdyrkning (candida), GBS- screening. Vi tilstreber å gi alle svar elektronisk, og normal svartid på mikrobiologiske prøver er 1-7 dager. Vi tar  livmorhalsprøve (cervix cytologi), hvor svartiden er 4-8 uker. Dersom det er behov for blodprøvetaking blir disse tatt ved vår egen laboratorium. Alle får svar på prøvene sine.

Dersom du ønsker kan vi kalle deg inn til regelmessige kontroller.

volusons6_01

Ultralydapparat som klinikken vår benytter: en Volusons 6_01. Vi kan ta gode bilder som du kan få med hjem

Sentrum Gynekologi har det nyeste innen medisinsk utstyr. Dette sammen med erfaren personalet gjør at undersøkelsen går raskt, skånsomt og uten smerter. Vi har forskjellig størrelse på utstyret og vi tilpasser det slik at det blir optimalt for den enkelte. Den gynekologiske undersøkelsen blir utført i en gynekologisk stol. Både lege og jordmor vil være til stede. Selve undersøkelsen tar bare noen minutter og er sjelden vond. Noen kvinner synes derimot at selve undersøkelsen er noe ubehagelig.

FOR DE FLESTE VIL EN GYNEKOLOGISK HELSESJEKK-UNDERSØKELSE VÆRE 4 DELT:
  • en kort samtale om din gynekologiske helse
  • en vaginal ultralyd hvor vi ser på og vurderer livmor og eggstokker
  • en undersøkelse av vagina og livmorhals, med livmorhalsprøve og eventuelt virus- og bakterieprøve.
  • eventuelt en blodprøve til slutt, beroende på funn og behov for å avdekke problemer.

Behov for en gynekologisk undersøkelse kan blant annet være:

• Generell underlivsundersøkelse
  • Smerter i skjeden
  • Celleprøve
  • Prevensjon
  • Kjønnssykdommer
  • Hormonforstyrrelser
  • Overgangsplager
  • Graviditet
  • Barnløshet
  • Abort

Det er aktuelt med gynekologisk undersøkelse dersom du har smerter, plager eller symptomer fra underlivet. Undersøkelsen blir gjort for å vurdere, avkrefte eller bekrefte sykdom. Under undersøkelsen kan det tas celleprøve av livmorhals, bakteriologprøver og prøver av vev. Alle kvinner mellom 25 år og 69 år er anbefalt å ta celleprøve fra livmorhalsen hvert tredje år.

Helsedirektoratet og kreftregisteret anbefaler en livmorhalsprøve hvert 3. år fra 25-års alder.

En undersøkelse hos gynekolog kan være nødvendig dersom du har symptomer som smerter, kløe, svie, utflod eller vond lukt. Dersom du er over 25 år er det anbefalt at du tar en celleprøve hvert tredje år, se for mer informasjon på vår hjemmeside livmorhalsprøve/celleprøve. Du får kyndig hjelp til å vurdere, diagnostisere og behandle alle gynekologiske problemstillinger. Der hvor det er nødvendig vil vi henvise deg til spesialist.

Selve undersøkelsen utføres i en gynekologisk stol, av en spesialist med høy kompetanse, og selve undersøkelsen tar  bare noen få minutter. Vi utfører fullstendig gynekologisk rutineundersøkelse med ultralyd og vi tar nødvendige prøver.