Gynekologisk undersøkelse

Dersom du har behov for gynekologisk undersøkelse, bør du gå til en spesialist. Hos vår klinikk vil du få profesjonell hjelp av en spesialist innen kvinnesykdommer og fødselshjelp.

Mange unge kvinner gruer seg til første gynekologisk undersøkelse. Situasjonen kan oppleves emosjonelt vanskelig. Du skal vite at undersøkelsen er helt ufarlig. En gynekolog vil gjøre undersøkelsen så effektivt og skånsomt som mulig. Dersom du har vansker med å gjennomføre en gynekologisk undersøkelse eller har hatt negative opplevelser tidligere er det fint om du gir oss beskjed om dette. Sammen kan vi legge en plan for undersøkelsen slik at det blir best mulig for deg. Se mer informasjon om hva en gynekologisk undersøkelse innebærer her: Din gynekolog i Trondheim sentrum.

Vi har studentpriser! Se for mer informasjon under Student.

Vår undersøkelsesstol hos Sentrum Gynekologi

Hos oss kan du få time hos gynekolog samme dag, og du trenger ingen henvisning fra lege.

volusons6_01

Ultralydapparat som klinikken vår benytter: en Volusons 6_01. Vi kan ta gode bilder som du kan få med hjem

Sentrum Gynekologi har det nyeste innen medisinsk utstyr. Dette sammen med erfaren personalet gjør at undersøkelsen går raskt, skånsomt og uten smerter. Vi har forskjellig størrelse på utstyret og vi tilpasser det slik at det blir optimalt for den enkelte. Den gynekologiske undersøkelsen blir utført i en gynekologisk stol. Både lege og jordmor vil være til stede. Selve undersøkelsen tar bare noen minutter og er sjelden vond. Noen kvinner synes derimot at selve undersøkelsen er noe ubehagelig.

Behov for en gynekologisk undersøkelse kan blant annet være:

• Generell underlivsundersøkelse
  • Smerter i skjeden
  • Celleprøve
  • Prevensjon
  • Kjønnssykdommer
  • Hormonforstyrrelser
  • Overgangsplager
  • Graviditet
  • Barnløshet
  • Abort

Det er aktuelt med gynekologisk undersøkelse dersom du har smerter, plager eller symptomer fra underlivet. Undersøkelsen blir gjort for å vurdere, avkrefte eller bekrefte sykdom. Under undersøkelsen kan det tas celleprøve av livmorhals, bakteriologprøver og prøver av vev. Alle kvinner mellom 25 år og 69 år er anbefalt å ta celleprøve fra livmorhalsen hvert tredje år.